Skip links

Vaalikynä koulutuspolitiikasta Keski-Uusimaa lehdessä 25.2.2023

Peruskoulu tuhotaan toimimattomilla uudistuksilla

Lasten ja nuorten oppimistulokset ovat jyrkässä laskussa ja OECD onkin arvioinut Suomen olevan oppimistuloksissa pysyvän laskun maa. Viime vuosien koulutusuudistukset, kuten inkluusio, avoimet oppimisympäristöt, itseohjautuva oppiminen, arvosanoista ja luokalle jättämisistä luopuminen, ryhmäkokojen kasvattaminen sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden lisääntyminen, ovat olleet ideologisia uudistuksia ja aiheuttaneet oppimiselle vahinkoa laskemalla PISA-tuloksia. Hulluinta asiassa on, että niin opettajat kuin tutkijat kertovat etteivät nämä uudistukset toimi arjessa ja silti nykyinen hallitus jatkaa pään seinään hakkaamista.

Peruskoulu ollaan siis tuhoamassa ideologisilla ja toimimattomilla uudistuksilla. Kirjoittamista ja lukemista oppii vain kirjoittamalla ja lukemalla. Nyt kolmosluokalle siirtyy satoja lapsia, jotka eivät osaa lukea. Tämä ei ole mikään ihme, sillä puhelimien räplääminen häiritsee opiskelijoiden koulunkäyntiä ja tutkitusti laskee arvosanoja. Toinen merkittävästi oppimistuloksia heikentänyt tekijä on inkluusio; eli pyrkimys integroida erityisoppilaat tavallisiin luokkiin. Erityisluokat on saatava takaisin. Opetus erityisluokalla on sitä tarvitsevan oppilaan oikeus ja etu. Digitaalisuus sen sijaan on hyvä lisä opetuksessa, mutta se ei saa olla itseisarvo. Digitaalisten oppimateriaalien käyttö on tutkitusti yhteydessä oppimistulosten laskuun.

Myös kouluissa rajat ovat rakkautta. Opettajien auktoriteetti onkin palautettava sillä se on välttämätöntä sekä oppimisen, että koulurauhan säilymisen kannalta. Jokaiselle oppilaalla täytyy myös pystyä takaamaan rauhallinen oppimisympäristö ja turvallinen koulu, sillä tiedämme, että vain hyvinvoiva lapsi voi oppia