Peruskoulun oppimisentaso laskee kuin lehmän häntä. Päällimmäinen syy tähän oppimistason laskuun on uudistusvimmaisten päätösten tekeminen ideologiset hattaralasit päässä. Kuulostaako hyvältä koulu, jossa on koululuokat ilman seiniä, paljon ärsykkeitä, isot luokkakoot, älyvempaimien käyttöä ei rajoiteta ja kaikki tukea tarvitsevat oppilaat samassa luokassa muiden kanssa? Nii´in, ei minunkaan mielestäni.
Peruskoulutuksen oppimistulosten lasku ei toki ole yksinkertainen eikä yhdellä lailla ratkaistavissa, vaan erittäin monien asioiden summa. Välillä vasemmistoa kuunnellessa hämmästyy, että korona tuntuu olevan syy kaikkeen niin velkaantumiseen kuin oppimistulosten laskuun. En kiistä, etteikö koronalla olisi vaikutusta oppimistulosten laskuun, mutta joidenkin kommenttien osalta vaikutusta on hurjasti paisuteltu.
Syitä voi listata loputtomiin, mutta mitäs sitten ratkaisuksi. Lapset tarvitsevat oppimisrauhan ja opettajajohtoista opetusta. Yksi merkittävästi oppimisrauhaa häiritsevä ongelma on digihömppä ja kännykät. Mielestäni kännyköitä ei tarvitsisi kouluissa ollenkaan, varsinkaan peruskoulun alemmilla luokilla, mutta vähintään ne tulisi ottaa oppitunneilta pois häiritsemästä oppimisrauhaa.
Perheiden rooli oppimistuloksissa on jäänyt vähemmälle. Sanonkin nyt, että jossain määrin Suomessa vallitsee mentaliteetti: ”kyllä yhteiskunta/koulu hoitaa”. Toivoisin kyllä ihan meidän jokaisen vanhemman ottavan kasvatusvastuun itselle, koska sillä on myös kiistatta merkitystä lapsen koulumenestykseen. Muutenkin vanhemmuuden merkitystä ihan kaikkeen lasten ja nuorten kehitykseen tulisi korostaa enemmän.
Kuri kouluihin on saatava! Rajat ovat rakkautta niin itärajalla kuin kouluissa. Kuria kouluihin tämä hallitus on tuomassa useilla erinomaisilla lakiehdotuksilla. Esimerkkinä voidaan nostaa kännykänkäytön rajoitukset sekä opettajille ja rehtoreille tulevat oikeudet puuttua häiriökäyttäytymiseen.