Skip links

Kolumni ruuhkamaksuista

Hallitus on valmistelemassa parhaillaan kiireellisesti lakihanketta, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton pääkaupunkiseudulla. Ruuhkamaksun käyttöönottoa perustellaan ilmastovastuulla, vaikka henkilöautoliikenteen osuus Suomen päästöistä on noin yhdeksän prosenttia. Käytännössä ruuhkamaksu siis on vain uusi työn verotuksen muoto, sillä se kohdistuu sellaisille henkilöille, jotka joutuvat ajamaan päivittäin pääkaupunkiseudulle päästäkseen töihin. Ruuhkamaksu voi olla uusmaalaiselle Helsingissä töissä käyvälle ahkeralle henkilölle jopa 1400 euroa vuodessa. Hanke siis rokottaa eniten ahkeria suomalaisia työssäkävijöitä. Tästä herää kysymys, että miksi töissä käymisestä rangaistaan?

Autoilusta on tehty Suomessa niin kallista, että pian tavallisilla kansalaisilla ei ole enää varaa pitää henkilöautoa. Tämähän olisi tietysti ideaali tilanne hallituksen ja ilmastovastuun kantamisen näkökulmasta, mutta ikävä kyllä kaikkien ei ole mahdollista kävellä, pyöräillä tai käyttää julkisia kulkuneuvoja arjen liikkumiseen. Useille kotitalouksille auto on pakollinen kulkuväline, jotta peruselämisestä voi selviytyä. Näitä kotitalouksia ei voida käyttää hyväksi rahastusautomaattina, varsinkaan pandemian aiheuttaman pahan talouskriisin aikana, kun talouden aktiviteetteja pitäisi lisätä eikä suinkaan tehdä lamaannusta aiheuttavia toimenpiteitä. Maksumuurin rakentaminen tulee olemaan erittäin haitallista työnteolle ja yrittäjyydelle, Uudenmaan elinvoimalle ja kilpailukyvylle, sekä lopulta myös Suomen taloudelle.

Ruotsissa ruuhkamaksun käyttöönotosta järjestettiin kansanäänestys. Olisi reilua ottaa länsinaapuristamme mallia ja toimia ruuhkamaksun päättämisestä samalla tavalla. Mutta eihän hallitus sellaiseen suostuisi, sillä gallupeiden mukaan enemmistö suomalaisista vastustaa ruuhkamaksua. Suomi on maailman korkeimmin verotettuja valtioita ja nyt hallitus on perimässä vielä töissä käymisestäkin erillistä maksua. Maksu olisi ymmärrettävä, jos asuisimme Lontoon kokoisessa kaupungissa, missä asukasluku lähentelee 12 miljoonaa. Uusimaa on kuitenkin tästä merkittävästi pienempi alue, joten kyseiselle maksulle ei ole millään mittakaavalla tarvetta. Myös perustelut ilmastovastuulla ja päästöjen vähentämisellä ovat naurettavia, sillä säästetyt hiilipäästöt jäävät todella minimaalisiin mittakaavoihin.

Sinänsä ei yllätä, että juuri Helsingin keskustan ytimessä asustavat cityvihreät ovat ajaneet tätä hanketta. Vihreiden ratkaisu kaikkeen tuntuu olevan polkupyörällä ja julkisilla kulkuneuvoilla liikkuminen, vaikka koko Helsinki olisi lumikaaoksen partaalla. Myös etäisyys Uudenmaan takarajoilta Helsingin ytimeen alkaa olemaan melko pitkä pyörällä ajettavaksi. Julkisilla kulkuneuvoillakaan tätä matkaa tuskin ihan varttitunnin välein pääsee kulkemaan. Pahimmillaan henkilöautolla ajettava tunnin työmatka päivässä saattaa julkisilla venyä useaksi tunniksi. Tämä tuskin motivoi lähtemään töihin.